Week 2 - Reisverslag uit Canzibe, Zuid-Afrika van Marloes Zijlstra - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Canzibe, Zuid-Afrika van Marloes Zijlstra - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

21 April 2018 | Zuid-Afrika, Canzibe

Hoi allemaal, hopelijk bevalt het allemaal een beetje om het blog  te volgen.  Ik kan helaas geen reacties volgen want mijn internet Is niet al te best maar ik hoop dat jullie het met plezier lezen.  Wat ik afgelopen week vergat te schrijven en wat wel leuk Was om te delen.  Vrijdag waren We voorlichting aan het geven bij iemand thuis en terwijl wij voorlichting gaven smeerde de de grond van het huis in met koeienpoep.. overheerlijke geur ; (..  Lekker Afrikaans. 
Alweer de tweede week zit erop.
Het Is hier wat beter weer geworden waar ik erg blij mee en en ze zijn begonnen om de weg iets beter te maken. Dat maakt de ritten met de taxi iets gemakkelijker.
Maandag zouden We scholen bezoeken om voorlichting te geven maar helaas zijn de taxi drivers in conflict met de minister van verkeer dus staakte ze maandag dus konden wij geen kant op.
Toen heb ik maar geholpen in de pre school. Ze herinnerde mijn verhaal over David en goliath nog goed.. "u bent de witte mevrouw met het verhaal over die grote man en die kleine man de steentjes". Dit keer vertelde ik over noach en ze vonden het prachtig.  Ik kende al een zulu liedje van de vorige keer dat ik hier Was dus die hebben We samen gezongen.  En veel gedanst en samen geleerd. Ze wilde maar al te graag dat ik al hun kunstjes zou zien. Zij spreken geen engels dus onze communicatie gaat vooral met handen en voeten.
1 jongetje blijft maar xosa regen me praten toen ben ik maar nederlands terug gaan praten en hadden We een leuk gesprek over van alles en nog wat.
Op dinsdag gingen We naar de kliniek.  Daar aangekomen Was er bijna niemand wat erg teleurstellend Was want We moeten er een uur heen rijden en als er dan niemand Is voelt dat wat zonde van het werk. Maar net op het moment dat We weer wilde gaan kwamen er toch mensen. 4 mensen hebben We uiteindelijk getest gelukkig allemaal negatief dus We konden goed nieuws brengen.  Een meisje van 18 Was zo zenuwachtig.  Mooi als je dan iemand op dr gemak kan stellen en uiteindelijk goed nieuws kan brengen.  Ze Was heel dankbaar.
Ook een klein kindje van 18mnd moest geprikt worden. Onder veel geschreeuw liet hij het uiteindelijk toe. Jammer genoeg hebben We niet speciale kinder naaldjes dus je kan je voorstellen dat het kindje niet blij Was.  Gelukkig wel allemaal gelukt en kon hij na afloop naar me lachen en zwaaien. Maar op de vraag of die nog eens terug kwam schudde die hard zijn hoofd.
Omdat het rustig in de kliniek Was besloten We op de terug weg nog even langs een huis te gaan waar We vrijdag waren geweest.  Daar leefde een eenzame man die geen geld had om naar de kliniek te gaan en zijn medicijnen te halen. Ons idee Was om hem naar de kliniek te brengen en ervoor te zorgen dat hij toch zijn medicatie kon innemen voor HIV. Daar aangekomen zei hij dat hij toch iemand had gevonden om het te halen dus wij hoefde niet met hem naar de kliniek. Hij waardeerde het dat We er waren en naar hem omzagen.
Op woensdag heb ik weer een dagje meegelopen in de kliniek en 1 van de fysio mensen wil kijken of hij wat voor me kan regelen met de artsen en verpleegkundigen om daar een dagje mee te lopen.
Woensdag Is het altijd aanvraag dag voor vergoedingen voor handicaps. Dus We zien veel mensen voorbij komen die geld nodig hebben en een handicap hebben. Maar soms zijn deze handicaps niet groot genoeg  voor de vergoeding in aanmerking te komen en dat Is verdrietig om te moeten mee delen.  Helaas kunnen de vergoedingen niet aan iedereen zomaar worden weggeven. Heel vervelend om te zien hoe teleurgesteld mensen zijn als ze horen dat ze geen vergoeding krijgen. Ze hebben het geld zo hard nodig. Hier doen de fysio en ergo alles zonder vertaler wat het allemaal erg lastig maakt om alles goed uit te kunnen leggen. Dit geeft veel verwarring en onbegrip vanuit de patiënten.  Er Is geen fonds voor ze om een vertaler te betalen in het ziekenhuis dus het moet met handen en voeten. Alle afgestuurd mensen in de zorg moeten na hun studie 1 jaar community service doen dus ze zijn verplicht om 1 jaar ergens te werken waar de nood hoog Is.  En daarna mogen ze pas op zoek naar een echte baan. Ze vinden dit niet allemaal even leuk maar beseffen wel nadat ze er paar maanden zijn hoe mooi het Is dat ze kunnen helpen. Goed om te zien dat de net afgestudeerde afrikaanse jongeren daardoor veranderen.
Op donderdag zijn We naar een andere kliniek gegaan dan die op dinsdag hier hebben We opnieuw voorlichting gegeven en hiv testen gedaan. Het valt me op hoe weinig mensen weten over HIV en hoe goed het werk dan juist Is wat zee doet.  Het voelt goed om juist de voorlichting te kunnen bieden in eigen taal en gericht op eigen  cultuur dingen. Zee doet zulk goed werk hier ben heel dankbaar dat ik met haar mee mag lopen en samenwerken. Er valt voor mij echt super veel te leren hier. Elke dag zie ik weer nieuwe en andere dingen. 
Vrijdag ochtend zijn We vroeg vertrokken naar mijn vriendin waar We samen het weekend zullen blijven.  Zij Is jarig en het leek ons leuk om haar op te zoeken nu ze dicht bij Is  (maar 6 uur bij ons vandaan) Zee gaat zondag weer naar huis en ik ben even poosje vrij.  Mijn broer komt me volgende week opzoeken  en dan gaan we samen reizen en op zoek naar de big 5!
Dus het volgende blog zal misschien even 2 weken duren omdat ik aan het reizen ben.
Ik heb foto toegevoegd van de taxi( een lege) zodat jullie je er iets bij kunnen voorstellen, maar daar gaan best veel mensen in.

  • 21 April 2018 - 18:36

    Jacomine:

    he Marloes,
    leuk om weer wat van je te horen.
    wat een andere wereld daar.
    gezellig weekend en veel plezier volgende week.
    Big 5, toe maar :-)

  • 23 April 2018 - 21:37

    Fokelien:

    Wauw Marloes, wat een belevenis daar in het verre Afrika. Erg leuk om je verhalen te lezen. Veel plezier volgende week met je broer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Canzibe

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Mei 2018

Laatste weekje

16 Mei 2018

Aftellen

10 Mei 2018

Mijn volgende blog

03 Mei 2018

Even er tussen uit

21 April 2018

Week 2
Marloes

...

Actief sinds 28 Maart 2018
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 5260

Voorgaande reizen:

28 Maart 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: